KIAMAT HAMPIR TIBA....SUDAHKAH ANDA BERSEDIA?

Assalamualaikum wbt...

(Sebenarnya sudah lama saya tidak menulis sebarang penulisan in formal Malay...
Jadi, terlebih dahulu saya ingin memohon maaf jika terdapat kesalahan tatabahasa @ struktur ayat @ bahasa campuran+rojak dalam entri ini...
)


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

  1. Telah dekat datangnya kiamat dan bulan telah terbelah.
  2. Dan jika mereka melihat suatu tanda, mereka hanya berpaling dan berkata :"ini adalah sihir yang berterusan".
  3. Mereka mendustakannya dan mengikuti hawa nafsu mereka, sedangkan tiap-tiap urusan itu sudah ada kepastiannya.
  4. Sesungguhnya telah datang kepada mereka beberapa berita yang sepatutnya sudah cukup untuk mencegah mereka (dari kelalaian).
  5. Itulah suatu hikmat yang sempurna, namun peringatan itu masih belum berguna bagi mereka.
  6. Maka berpalinglah engkau (wahai Muhammad) dari mereka dan ingatilah hari ketika seorang penyeru (malaikat) memanggil mereka kepada suatu yang tidak mereka ingini (hari pembalasan).
  7. Ketika itu akan tunduklah pandangan mereka. Mereka akan keluar dari kuburan seakan-akan belalang yang berterbangan.
  8. Mereka datang dengan cepat kepada penyeru itu. Maka orang kafir berkata "Ini adalah hari yang berat untuk dipikul (dijalani).
Surah al-Qamar, ayat 1-8.


"Daripada Huzaifah bin Asid Al-Ghifari ra. berkata: "Datang kepada kami Rasulullah SAW dan kami pada waktu itu sedang berbincang-bincang." Lalu baginda bersabda: "Apa yang kamu perbincangkan?" Kami menjawab: "Kami sedang berbincang tentang kiamat". Lalu baginda bersabda: "Tidak akan terjadi kiamat sehingga kamu melihat sebelumnya sepuluh macam tanda-tandanya." kemudian baginda menyebutkannya: "Asap, Dajjal, binatang, terbit matahari dari tempat tenggelamnya, turun Nabi Isa bin Maryam alaihissalam, Ya'juj dan Ma'juj, tiga kali gempa bumi, sekali di Timur, sekali di Barat dan yang ketiga di Semenanjung Arab. Dan yang terakhir sekali adalah api yang akan keluar dari arah negeri Yaman yang akan menghalau manusia ke Padang Mahsyar mereka."

(riwayat Muslim)

SEPULUH TANDA KIAMAT YANG DISEBUTKAN RASULULLAH SAW. DALAM HADITH DI ATAS:

1)DUKHAN
Asap yang akan keluar dan mengakibatkan penyakit seperti selsema dlm kalangan org beriman dan akan memasuki segala rongga badan org kafir lalu mereka jadi menggelembung kemudian asap itu keluar semula dari badan mereka.

2)DAJJAL
Membawa fitnah besar yang akan meragut keimanan hingga ramai yang terpedaya dengan seruannya

3)BINATANG BESAR
Yang akan keluar berhampiran Bukit Safa di Makkah yang akan bercakap bahawa manusia sudah tidak mahu beriman kepada Allah SWT.

4)MATAHARI TERBIT DARI TEMPAT TENGGELAMNYA
Pada saat itu, Allah tidak lagi menerima iman org kafir dan tidak menerima taubat daripada org yang berdosa

5)TURUN NABI ISA ALAIHISSALAM
Baginda akan mendokong pemerintahan Imam Mahdi yang berdaulat pada masa itu dan baginda akan mematahkan salib yang dibuat oleh org Kristian dan baginda akan membunuh Dajjal.

6)KELUARNYA BANGSA YA'JUJ DAN MA'JUJ
Membuat kerosakan di muka bumi, iaitu apabila mereka berjaya menghancurkan dinding diperbuat daripada besi bercampur tembaga yg didirikan oleh Zulqarnain bersama pembantunya pada zaman dahulu

7)GEMPA BUMI DI TIMUR

8)GEMPA BUMI DI BARAT

9)GEMPA BUMI DI SEMENANJUNG ARAB

10)API BESAR
Menghalau manusia menuju ke Padang Mahsyar.


(Terpulanglah kepada semua sama ada utk percaya @ tidak...ada yang bertanyakan saya tentang kesahihan sumber di ats...ada juga yang marah2 mengatakan sumber ini rekaan semata2...well, if u want to ask me,just put it this way....kita semua wajib percaya rukun iman kelima...percaya kepada hari kiamat...kiamat itu pasti dan tentu berlaku...so, sama ada betul @ tidak, nak percaya @ tak, yang penting ALLAH dah janji KIAMAT TU ADA...sumber yg saya dpt ini berdasarkan HADITH RASULULLAH SAW...persoalannya, sudahkan anda bersedia?? fikir2kanlah...)

Wallahua'lam.....

1 ilhamNya:

CikguFazril said...

artikel yg sangat bagus..
membri byk manfaat, pedoman serta peringatan kpd smua...